Pagina's

zondag 11 januari 2015

Review 1 - 2015: The Deaf + Taymir + The Machete Nightclub

The Deaf, Taymir + The Machete Nightclub: Doornroosje Nijmegen  - 09-01-2015

Het eerste concert dit jaar is in het nieuwe Doornroosje, in december stond ik er voor de eerste keer, mooie zaal (de paarse). Vanavond op het programma The Deaf. De band rondom Spike (Di-Rect) stond al eerder in Nijmegen (oude Roos). Pas bij deze tweede plaat ontdek ik de band. 60's, Garage en dus ontzettend dansbaar.

Maar we beginnen met het voorprogramma. En daar staan niet de minste bands. Voor de Roos nam The Deaf Taymir mee. Taymir die vandaag met de nieuwe drummer  Isaï Reizigerspeelt. De neef van (Michael - voetballer) en ex- drummer van Rondé mocht vandaag zijn vuurdoop in de Roos meemaken. De band die ik al jaren online volg en luister mocht ik dan eindelijk live zien spelen. Heerlijk nummers meezingen van het album 'Phosphene' wat in oktober 2013 uitkwam, de band uit Den Haag mocht beginnen, heerlijk om ze live te zien, de energie spat er vanaf en niks te merken van de nieuwe bezetting. Wat lekker om deze band eindelijk te zien. De korte snelle liedjes en 45 minuten later ben ik zeer tevreden.

Twee dames zien de drummer van de 2e act lopen, ja we hadden gewoon 2 bands in het voorprogramma. Ze zijn wat aan het kletsen en zoeken druk op hun telefoon. Ze spreken me aan en vragen: Dat is toch de zanger van Di-rect Marcel? Ja, geef ik als antwoord. Ook voor mij een suprise. Maar The Machete Nightclub heeft dus gewoon Marcel als drummer.

Vincent van Tongeren, Marcel Veenendaal, Ronald Veenendaal, Tom Giles, Werner Jonkman noemen het op hun facebook pagina:
When your lost in the jungle of modern society, cut away the chaotic bushes in your mind and feel what life is really about! A new psychedelic afro rock sensation! Het allereerste optreden van de band. Het publiek gaat uit zijn dak, knap als je in principe pas de eerste keer gaat optreden. Ik moet wat wennen aan de zanger, maar 2 nummers verder is het heerlijk. Fijn dat het publiek nu wat meer los komt.

Iets voor 10 is het dan tijd voor The Deaf! Als je denkt dat alles om Spike draait dan heb je het mis. Hij neemt de overige bandleden goed mee, en laat het publiek ook weten te dansen en een komische opmerking tussendoor. Wat totaal niet lijkt of het een acteer stuk is. Nee zo is hij. Midnight Mau speelt heerlijk met zijn Organ heerlijk, het blijft net als de bandleden en publiek ´bewegen´. Bij zie je het van het podium afgaan, maar hij weet het precies te doen dat het blijft staan. Miss Fuzz speelt de Bass en zingt en speelt met publiek, haar zang past prima op de plekken dat ze van zich laat horen, stoere vrouw staat daar. Kit Carrera on Drums en Spike on Guitar en zang maken The Deaf compleet.

Het publiek gaat uit zijn dak. springen en dansen dat is wat je moet doen. Bij The Deaf kun je niet stil staan.

Jawel, het eerste concert in 2015 is dan ook een geslaagd feestje geweest.

Check: